أقذر مدونة واى حد يتعامل معاها ميجيش عندى ودوس على الصورة هتلاقى ملف عنها وعن قذارتها

أقذر مدونة واى حد يتعامل معاها ميجيش عندى ودوس على الصورة هتلاقى ملف عنها وعن قذارتها
اللى قالت على مروة الشربينى شهيدة المرجيحة ولا ده مش كفاية

الأربعاء، نوفمبر 19، 2008

كلنا نهى رشدى طبعا ومش ميرفت عبد الستار عبد الفتاح هى مين دى اساسا


دى صورة نهى رشدى


طبعا كل المدونيين عارفينها


والستات المحترمات اللى بيدفعوا عن الستات برضوا


عارفينها وبيدفعوا عنها


وقالوا كلنا نهى رشدى


مع انى مظنش ان كلهم زى نهى رشدى


كتير يتمنوا..... ممكن ......لا اكيد



شوفتوا الصورة
انا شوفتها وركزت اوى فيها



شوفتوا الستات ليه بتقول كلنا نهى رشدى



وليه الرجالة برضوا بيقولوا كده



وبرامج كتيرة واعلام اتكلم عنها



كلنا نهى رشدى


مرفت عبد الستار


مين دى


ميرفت عبد الفتاح محدش عبرها


ولا ستات ولا رجالة


اقولك مين ميرفت عبد الفتاح من موقع جريدة الدستور


بدأت تفاصيل الحادث عندما توجهت


قوة من مباحث تنفيذ الأحكام


بالمنيا إلى منزل الضحية ميرفت عبد الستار عبد الفتاح


وتبيَّن حسب أقوال أقارب الضحية أن الضابط أحمد أنور


ركلها بقدمه في بطنها وضربها بمؤخرة سلاحه،


وأن السيدة أصيبت بإغماء وسقطت مغشيًّةً عليها على سلَّم المنزل


، ولفظت أنفاسها الأخيرة قبل وصولها إلى مستشفى سمالوط العام


وقال أحد أفراد قسم شرطة سمالوط ـ رفض ذكر اسمه


ـ إن المجني عليها قامت بتقبيل أيدي الضابط حتي يتوقف


عن ضربها إلا أنه لم يستجب لتوسلاتها


وواصل الاعتداء عليها رغم أنها كانت حاملاً في الشهر الأخير.




عرفتوا بقه ستاتنا المدونات بتوع نهى رشدى


مش بيدفعوا عن النساء وظلم النساء ولا اى حاجة


وانهم عاوزين يكونوا موزز زيها بس


وبيقولوا كده علشان مخهم تافه وعقلهم فارغ


وشوفوا اى واحده منهم هتلاقوها مجبتش سيرة


ميرفت عبد الستار


وعرفتوا الرجالة بيدفعوا عن نهى رشدى ليه


لانهم عيونهم زايغة


ونهى زى القمر واى راجل يتمنا يقف جنبها


لاكن مرفت الحامل اللى ماتت


مين راجل منهم فكر يقول كلمة عنها


انا طبعا مع حق نهى واى ست محترمة


بس حق ميرفت اكبر واهم


ولا ايه

هناك 30 تعليقًا:

media يقول...

بجد نو كومنت مش عارفه اقول ايه دى مهزله

Kiara يقول...

اوووووووووووووووووووف

استغفر الله العظيم


ايه اللي بيحصل ده

غير معرف يقول...

أان اول مرة ادخل مدونتك

أنا ح أختلف معاك من الأول للأخر , و أنا مش بتاعت خناق , أنا بتاعت مناقشة , ح تتناقش خلاص , ح تكتب فى ردك عليا بالطريقة الللى كاتب بيها البوست , الغى تعليقى , و متضيعش وقتك و وقتى .

أولا: أتمنى أثناء تدقيقك فى الصورة زى ما دققت تلاحظ , لأن ده شىء باين جدا أن حجم الرجل , لا يتناسب أبدا مع حجم الجزء العلوى من الجسم , لو ده فعلا يبقى تشوه , و متنساش أن تمت فبركة صورة لها عارية تماما فى الشارع , و ده أكييد محصلش ( مش للدرجة يعنى )

ثانيا : نفرض أن أنت اللى صورت الصورة بنفسك , و متأكد منها , ده تعليق تعلقوا عليها , افترض أن أختك يا أخى ليها صورة خاصة بيها زى دى , ترضهالها , ح تقولى أنا أختى متعملش كده , ح أقولك م نهى رشدى برده مش عبيطة عشان بعد ما ترفع قضية تحرش تلبس كده , لأنها بتضعف موقفها , و لو الصورة دى قبل ( و طبعا أنا أى حد نظره 2 على 6 يعرف أنها مش صورة طبيعية أساسا ) يبقى مش من حقك تقول ده .

ثالثا: أنت سهلت عليا كتير لما قلت " نهى مزة و اى راجل يتمنى مش عارف " , لأن أنت كده تلبس بلاغ تحرش على طول , و لو احنا فى بلد محترمة , كنت انت أخذت فى الكلمتين دول حكم .

رابعا: عيب أوى تصادر و تقول اللى بيدافعوا عنها عايزين يبقوا مزز , ممكن ندافع عن حق " نجلاء مطربة الحصان فى الغناء بصر بعد ما منعوها و نبقى مزز برده " مزة ده يختذل البنت فى جسد على فكرة يعنى " , أو ندافع عن نانسى عجرم أو عن هيفاء , مش نهى رشدى يعنى , لأن أعرف رجاله ويك برده , و الله رجاله من الهم يعرفوا بالعشر بنات مصريات و أجنبيات , و قالولى أنهم شافوا نهى ع الطبيعة , و أن هى وشها و جسمها اللى يشوفها فى الشارع يفتكرها عيلة صغيرة .


خامسا : ليه أنت بقى عمال تأكد أنها " مزة " و لا تقاوم ؟ فى رأيي المتواضع و لك مطلق الحرية لنفيه , أنك لازم أنت و المتفقين معاك تقولوا كده و عشان تبرره للسواق اللى عمله لأنها غير كده ح تبقى بنت محترمة , و معنى ان فى تحرش ببنت محترمة , أننا مظلومات و مقهورات ,- مع ان زملائك من المدونين الرجال متضامنين معاها و أكيد مش عاوزين يبقوا مزز ولا حاجة , بل و معترفين ان فى تعدى على البنات فى الشارع و تهديد لكرامتهم- معنى ان البنات مظلومات , يبقى لازم ياخدوا حقوقهم , و لما ياخدوا حقوقهم ده فى تهديد للراجل الضعيف أو القليل الثقة بنفسه , اللى بيسقط الظلم الواقع عليه كمواطن مصرى على المرأة , زى ما المسلم بيسقطوا على المسيحى , لكن لما كان الناس زمان تقف تشتم الملك فاروق على باب قصره ماكنش فى تعصب , لأن كان فيه قدر من الحرية - ده مثال للتوضيح - و اللى أنتوا بتعملوه ده حيلة دفاعية فى علم النفس اسمها اسقاط .

سادسا : التقارير الحكومية - ناهيك عن الصادرة عن المنظمات الأهلية - تقر بارتفاع حالات التحرش الى 80 فى المية , و أنت بتشوف كام واحدة فى الشارع لابسه زى الصورة , الغالبية محجبات , طب االتمانين فى المية دول بتوع ايه ؟ و بعدين أنا عملت تحقيق مع بنات ترتدى الخمار و النقاب و أكدوا كلهم بلا استثناء وقوع حالات تحرش بيهم .

سابعا : أنت بتناقش ايه ؟ , القضاء و اصدر حكمه , و السواق فى شهود شافوه , ما وجه اعتراضك ؟ يعنى الواقعة حدثت بالفعل

ثامنا : نفارض أنها كانت عارية تماما كما خلقتها ربها , دى يعطى لأى رجل الحق التحرش بيها؟ المكهاجمون لنهى لا يلاحظون شىء خطير , أنهم بيدافعوا عن جريمة يعاقب على القانون , ثم افرض يا أخى , أنها بنت ستين فى السبعين , ربنا يحاسبهل على لبسها و أمال ربنا أمركوا ليه بغض البصر , عشان لما واحدة تلبس كده , بعد ما أعتقدش أن ربنا يفخر بالعبد اللى بيجذب النساء من صدورهم فى الشارع وسط ملائكته حتى وأن كانت هذه النساء لا ترتدى الزى الشرعى , و بالمناسبة , صاحبتى ترتدى الخمار , و هى فى أولى اعدادى صفعها واحد على مؤخرتها فى الشارع و تطلع يجرى , يا ترى شاف رجليها الوارمة من تحت الخمار , و لا جسد طالبة اعدادى فتنه , و دى مش حالات فردية , لو عندك وقت احطيلك ميت واقعة لأ ألف واقعة كمان .
اللى بيدافع عن جريمة أو ذنب , يبقى بيرتكبه , أتمنى أنك تحترس فى كلامك , لأنى أخشى ان يسيىء أحدهم الظن بيك .
تاسعا : أنا ممكن أقول مثلا , كلنا " مبارك" ح تقولى ازاى ؟ ده احنا بنعانى و مطحونين و و و , ح أقولك ح نعمل جمعية للمنايفة , و نسميها كلما مبارك لأنه منوفى , " او كلنا السادات , أو كلنا أى حد منوفى يريحك يا سيدى . هل معنى كده ان كلنا رؤساء جمهورية ؟؟ , نفس الكلام لنهى , كلنا بنتعرض للتحرش الجنسى , اللى أنت قلته فى البوست ده لو قلته لواحدة فى شارع ( مع ان فعلا دلوقتى بتقوله لنهى ) فى رأيى تحرش , -يعنى انا لو منها أكنب فى المحضر " مزة , و أى راجل يتمنى مش عارف ايه- لكن مش كلنا بنلبس كده , يعنى تقدر تقول فى الجزء الخاص بالتعرض لده بشكل مستمر .
الستات اللى بيدافعوا عنها محترمة شءت ام أبيت , لأنهم بيدافعوا عن جريمة بالمقام الأول , و أنا متأكده انك لو ربنا كان خلقك بنت كان أختلف موقفك ,و طبعا مش الزى البنات اللى بيتعمل لهم غسيل مخ .

أخيرا : بصراحة شديدة جدا , و الله ما بهزأ , بس أن زعلانة عشانك من التعليقات اللى بتجيلك دى , أنا لو بيجيلى تعليقات زى دى , أولع فى المدونة , لأان دى تعليقات , لا تحقق أدنى قدر من التفاعل مع المدون , دع غير ان مفيهاش رأى محدد يعن أنت تاعب نفسك و كاتب بوست و و حاطت صور , و ناس محدودة الثقافة من وجهه نظرى لم يحرك الموضوع شعرة من رأسها لا بالسلب و لا الايجاب , على الأقل انت عندك وجهه نظر معينة , لكن ايه "أووف و ياى و نو كومنت " كأنك بنحكليهم عن كاوتشه العجله اللى فرقع و انت طالع شرم .


أنا اتكلمت كتير و ده مش من عادتى , أتمنى أن مناقشتنا تكون مثمرة , أتمنى أن كلامى لم يحمل اهانة شخصية , لكن لو بيحمل اهانة لوجهه نظرك , فده شىء لا يغضبك المفروض و لا يغضبنى أن بادلتنى العكس .

تحياتى الخالصة


سارة نجاتى

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
تائهه بين الخيال والواقع

شوفتى كان معايا حق ازاى

اهو حد اتكلم على تعليقك وتعليق مولان

وبصراحه معاها حق

واهو هحطهولك

بس أن زعلانة عشانك من التعليقات اللى بتجيلك دى , أنا لو بيجيلى تعليقات زى دى , أولع فى المدونة , لأان دى تعليقات , لا تحقق أدنى قدر من التفاعل مع المدون , دع غير ان مفيهاش رأى محدد يعن أنت تاعب نفسك و كاتب بوست و و حاطت صور , و ناس محدودة الثقافة من وجهه نظرى لم يحرك الموضوع شعرة من رأسها لا بالسلب و لا الايجاب , على الأقل انت عندك وجهه نظر معينة , لكن ايه "أووف و ياى و نو كومنت " كأنك بنحكليهم عن كاوتشه العجله اللى فرقع و انت طالع شرم .

تستهلى

سلاااااااااام

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
مولان

ما تقديرى لوجودك

واحترامى لشخصيتك من موضوعات عندك

بس التعليق لازم يكون واضح ومحدد اكتر من كده

الزيارات المتبادلة فى المدونات وتعليقات بس

المنقاشة والرلااى عندى فى بوست احسن من ميت تعليق زيارة فى بوست فى نفس البوست
بس أن زعلانة عشانك من التعليقات اللى بتجيلك دى , أنا لو بيجيلى تعليقات زى دى , أولع فى المدونة , لأان دى تعليقات , لا تحقق أدنى قدر من التفاعل مع المدون , دع غير ان مفيهاش رأى محدد يعن أنت تاعب نفسك و كاتب بوست و و حاطت صور , و ناس محدودة الثقافة من وجهه نظرى لم يحرك الموضوع شعرة من رأسها لا بالسلب و لا الايجاب , على الأقل انت عندك وجهه نظر معينة , لكن ايه "أووف و ياى و نو كومنت " كأنك بنحكليهم عن كاوتشه العجله اللى فرقع و انت طالع شرم

واكرر متزعليش

تحياتى

سلااااااااااااام


ويا رب ما تزعلى منى انا اصل اول تعليق قولت لصحبته كده قبل ما سارة نجاتى تقول كده

وده كلاامها متفق معاها فيه

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى

سارة نجاتى

معلش مش هعلق على كلامك دلوقتى

بس هقولك حاجتين زعلت منك علشانهم


حاجه قولتيها وحاجه مقولتهاش

الحاجه اللى قولتيها بخصوص الصورة لانك اعترضى عليها من غير ما تتاكدى من صحتها

وعلى العموم انا جايبها من مدونة اتكلمت عن نهى وبتقول انها من منتديات متعاطفه مع نهى يعنى هيفبركولها صور ازاى وهما متعطفيين

اسم المدونة

انسانةعادية فى عالم مش عادى

وده لينك الموضوع بتعاها

http://kalaaaam.blogspot.com/2008/11/blog-post.html


الحاجه بقه اللى مجبتيش سيرتها واللى انا عامل الموضوع علشانها

ميرفت عبد الستار عبد الفتاح

ليه متكلمتيش عليها

ولا اللى حصلها شئ اقل من التحرش

هرد على تعليقك بس ظروف عطلتنى ومش عاوز اعلق عليكى تعليق اى حاجه

تحياتى

سلام

غير معرف يقول...

عزيزى احساس

معلقتش على موضوع ميرفت لسبب واحد بس , أنى معنديش الداء المتفشى فينا كلنا بتاع (اللى متعرفش فيه افتى فيه) , أنا لم أسمع بالواقعة , الصح أتحرى عنها و أعرف , ح تعمل زى بتوع القاهرة , عمر ما حد عندكوا يقول مش عارف السكة , لازم يوصف و يتوهنا حتى لو مش عارف.

و بعدين أنت سيبت المعلقة اللى كتبتها و ماسك فى دى , ده يا حبيبى اللى كتباه بوست لوحده .هههه
و بعدين , ده ميمنعش أن الصورة ممكن تكون متفبركة برده , مليش دعوة جيا منين , ليا دعوة بحاجة واحدة , أن أول مشروع بحث ح أعمله عن مستوى الابصار عند الشباب ,عشان خاطرى بص للصورة كويس بس , أو وريها لأخوك الصغير و اللى ممكن يبقى مش عارف مين نهى و و لا يعنى تحرش , قولوا الرجلين دى ماشيه مع جسم طنط اللى فى الصورة ؟؟

تحياتى الخالصة برده مهما اختلفنا

سارة نجاتى

Kiara يقول...

اه هو الكلام كده

بص يااستاذ

مش انا اللي يتقالي محدوده الثقافه

واعتقد راي كان واضح واحده بتقول اوف

هتكون موافقه يعني

وان شاء الله انت عاوز الموضوع يحرك ايه

انت بتعرض حادثه بتحصل وهتحصل وحصلت

اولا الصوره المحطوطه بتاعت نهي دي معموله بالفوتوشوب اصلا مش من صورتها

واي متخصص هيعرفها مش محتاجه دراسه

وحتي لو كانت نهي دي عريانه ومش لابسه خالص ده مش يدي الحق انه حد يلمسها

اصلا كل الرجاله فاكره ان الستات بتاعت العالم ملكها ومن حقهم يعملوا فيها كل اللي هما عاوزينه

بص لما تتكلم معايا تاني اواي حد تاني


لا يقول محدود الثقافه ولا يقول كلام هو مش اده ولا يعرف هو بيتعامل مع مين

لو كنت متابع ضي القمر كنت هتعرف ان البوستات اللي بنزلها مش هبل ولا اي كلام كنت بناقش قضايا مهمه

لكن كلمه محدوه الثقافه مش تتقال ليا وانا اسفه اني رديت اصلا

ودي اخر زياره ليا هنا

غير معرف يقول...

هو انت المرة دي مش موافق على ايه بالظبط و بتهاجم مين في المدونين اللي حاطط لهم بانر كبير بيقول انتم يا مدونين

ما تتكلم حضرتك عن اللي انت عايز تتكلم عنها عايز غيرك ليه يتكلم

و اوعى تستهبل كالعادة و تقول انك اتكلمت بالكلمتين اللي انت كاتبهم دول

انت المفروض بتهاجم نهى رشدي و بتتكلم عن قضية تانية خالص اللي هي قضية مرفت عبد الستار فين بقى سيادتك يا عظمتك مناقشتك لقضية ميرفت

انت عمال تتنطط و تقول ليه المدونين اتكلموا عن نهى و مانكلموش عن ميرفت
ما تتكلم انت عن ميرفت و بس و تناقش قضيتها و اللي حصل و بس مالك انت و مال غيرك
مش بقولك انت عشان بتعمل حاجه غلط دايما بتقول شوفوا غيري بيعمل ايه و مالكوش دعوة بيا

يعني عشان انت بتغلط عايز تقول ان كل الناس غلطانة انت عيان يا ابني و الله روح اكشف احسن لك
و بعدين انت زيك زي اي متحرش بقى اصل نهى بالنسبة لك حلوة و اللي اتحرش بيها له حق
كسر حقه على حقك
لو اختك اتعمل فيها كده هاتقول على اللي اتحرش بيها له حق و انها يستاهلوا
هاتقول ان اختك ماتعملش كده هاقولك كداب لاننا مانعرفش اختك و طبيعي انك تدافع عنها
ممكن تكون اختك جميلة هل تقبل ان حد يعاكسها و يتحرش بيها عشان هي حلوة زي ما وصفت نهى
تقبل ان حد يحط صورها على مدونته و يتكلم عليها بالشكل اللي انت اتكلمت به عن نهى او مرفت
بلاش اختك نقول البنت اللي بتحبها تقبل يتعمل فيها كده ده اذا كان في واحد عاقلة ممكن تحب او تحترم واحد بيتكلم بالشكل ده و شخصيته معدومة زيك كده

و بعدين كالعادة بتتكلم في حاجات مالهش علاقة خالص بتعليق الناس عليك عشان تبعد و تهرب عن مواجهة التعليقات زي ما كنت برضوا بتعلق علي قبل كده

تقعد تقول كلام كتير مالوش اي علاقة باللي بعلق به تعمل نفسك بتفهم

ياريت تبص على اخطائك الاول صلح نفسك و بلاش تقعد تقول غيرك بيعمل لما انت شايف انه غلط ماتعمل الصح و تسكت مالك و مال غيرك
هو مش انت عامل فيها مصلح اجتماعي و كل شوية تتكلم عن غيرك و تجيب في سيرتهم و تكتب مواضيع طويلة عريضة مالهاش اي معنى و تقول شوفوا دول عملوا ايه شوفوا دول كتبوا ايه شوفوا دول قالوا ايه شوفوا دول بيدافعوا عن مين

ايه يا ابني في ايه هو انت مش راجل و لا ايه عمال تشتكي كده ليه زي الستات ناقص تعيط و تقول ناخد لك حقك منهم

شايف حاجه غلط ما تسترجل و تعمل الصح مش تجري تقعد على الكمبيوتر تشتكي غيرك للناس

مش عاجبك ان ماحدش اتكلم عن ميرفت و قضيتها ماتناقش انت القضية
غيرك غلط تعمل زيه ليه
الا بقى اذا كان كلامي صحيح عنك انك بتعمل نفس الغلط بس في السر مستخبي يعني و عايز بقى الناس تقول على غيرك انه هو اللي غلطان انما انت زي الفل مابتغلطش
و اوعى تستعبط كالعادة و تقولي ان الكلمتين اللي انت مقلهم دول هم مناقشتك لقضية ميرفت
اقولك مين ميرفت عبد الفتاح من موقع جريدة الدستور


بدأت تفاصيل الحادث عندما توجهت

قوة من مباحث تنفيذ الأحكام

بالمنيا إلى منزل الضحية ميرفت عبد الستار عبد الفتاح


وتبيَّن حسب أقوال أقارب الضحية أن الضابط أحمد أنور

ركلها بقدمه في بطنها وضربها بمؤخرة سلاحه،

وأن السيدة أصيبت بإغماء وسقطت مغشيًّةً عليها على سلَّم المنزل

، ولفظت أنفاسها الأخيرة قبل وصولها إلى مستشفى سمالوط العام

وقال أحد أفراد قسم شرطة سمالوط ـ رفض ذكر اسمه

ـ إن المجني عليها قامت بتقبيل أيدي الضابط حتي يتوقف

عن ضربها إلا أنه لم يستجب لتوسلاتها

وواصل الاعتداء عليها رغم أنها كانت حاملاً في الشهر الأخير.

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزتى
سارة نجاتى

مش بتعلقى باسم مدونتك ليه
متتعوديش تعلقى بالطريقه دى علشان محدش ينتحل اسمك ويعلق مكانك

ده اخر كلامى فى تعليقى الصغير

هرد على تعليقك بس ظروف عطلتنى ومش عاوز اعلق عليكى تعليق اى حاجه

يعنى انا مش سايب التعليق وماسك فى حاجه لانى مردتش لسه على تعليقك واهوهرد على التعليقين بالترتيب

شوفى اختلفى زى ما انتى عاوزه بس المنطق مهم فى اى اعتراض او اتفاق على اى شئ

اولا الصورة انتى عملها مشكلة وعماله تحولى تاكدى انها مش صورتها طيب لو صورتها ايه المشكلة بالنسبالك هى ممنوع تلبس قصير يعنى مش معنى هى بقه

الصورة لو منمنتدى بيساندها يبقا انتهى الكلام ومحدش بيدافع عن حد هيفبركله صورة

ثانيا انا قولت ايه بقه انا اساسا مش بهاجمنهى انا بهاجم اللى دافعوا عنها بشدة وصوتهممكتوم عن الدافع عن نساء مقهورات غيرها

موضوع انى بقول ان الستات يتمنوا يكون زيها لانها حلوة والرجاله يبقفوا جنبها لانها برضوا حلوة واى راجل بيحب يساعد المراه الجميلة

والصورة عماله تاكدى تانى انها مش حقيقية كانها شئ واضح اوى مع انى وريتها لكتير بيقولوا طبيعيه ومش متفبركة ولو حقيقية هى حرة زى الاف غيرها فى مصر
ولا ممنوع تلبس قصير لو طبيعتها تلبس قصير علشان القضية

ثالثا كويس انك قولتى علشان قولت انها مزه عوزانى اتحاكم وتلبسينى قضيه ده ياما رجاله ستات هتلبسهم قواضى كتير باسم التحرش

وياما فى الحبس مظاليم غير متحرشين

رابعا كلامىعن اللى بيدفعوا عنها ده هجوم ساخر مش لازم المقصود المعنى اللفظى

ومن حقك تدفعى عن حق نجلا فى الغناء بس يبقا عيب انك تدفعى عن حق نجلا وسايبه حق ميرفت ولا حق اللى انتهكعرضهم فى مظاهرات تعديل الدستور

بالذات انك بتتكلمى عن الثقافه والعقل
دافعى عن حق نجلا ونهى بس معاهم الباقيين دول اقدرك واحترم تفكيرك اوى

ونهى عيلة صغيرة انثى كاملة انا مش بتكلم عنها ولا بهجمها انا بتكلم عن اللى بيدفعوا عنها سواء رجالة اوستات وساكتين عن ظلم نساء تانية


خامسا انا باكد انها موزه ولا تقاوم مش علشان ابرر للسواق اللىعمله لان فيه مليون بنت مصريه مزز ولا تقاوم يبقا من حق السواق يتحرش بيهم

وزملائى المدونيين متضامنينمعاها علشان المليون مزه التانين مش نهى

والستات زى الرجالة فى مصر منهم المظلوم ومنهم الظالم وبيضيع المسلم والمسيحى واى ضعيف لفى بلادنا

وانا للمرة ال20 مش ضد نهى ولا بهاجمها بس بدافع عن واحدهوغير كتير اهممن نهى ستات المدونيين ساكتين ومش بيجيبوا سيرتهم مع انهم اهم من نهى بكتير

والظلم الواقع عليهم اكبر واوجع من اى ظلم على نهى

وطبعا متقصدنيش باللى بيعملوا حيلة لانى مجبتش سيرة نهى بوحش ومزه مش شتيمة


سادسا 80% بيتعرضوا للتحرش ابقا ايه بقه ده الستات كلها بتتعرض لتحرش بس اكيد نوعه التحرش بيفرق شويه وانا مش بدافع عن اى متحرش
انا قولت فى موضوع قديم هنا اسبابه ..أهم اسبابه وهنا بتكلم عن مهرجان الكلام عن التحرش

ما احنا بنهتم بنساء ونسيب نساء

سابعا بقه انا بناقش حاجه بعيدعن القضية والبوست مش جايب سيرة القضية خالص جايب سيرة ميرفت اللى محدش عبرها بكلمة وحتى فى البوست اللى عليها محدش عاوز يتكلم عنها نهى واكلة الجو من الكل يومينها

ثامنا نفرض انها ايه بقه
عريانة
هى لوعريانه طبعا ميكنش لاى راجل حق يتحرش بيها
بس حق المجتمع تتحاسب بقه على عريها

وخدى بالك مش معنى انى اهاجم نهى انى بدافع عن المتحرشين

ومش معنى انى ادافع عن النقاب انى بايده

احنا بس بنحلل الجريمة واسبابها

زى الى بيسرق علشان ياكل كده
مش بندافع عنه بس بنقول الاسباب اللى خليته يسرق

فهمانى يا افندم

وطبعا ربنا امرنا بغض النظر واللى حكتيه عن صحبتك شوفته بس انا شرحت فى تعليق ايمى ان اللبس بيزود فرصة التعرض للتحرش واى حاجه واحنا فى دنيا البشر مش الملايكة

وانتى مقرتيش البوست كويس وركزتى فى كلمتين عن نهى خلتيهم دفاع عن السواق والمتحرشين وهجوم على نهى

مع ان البوست عن ميرفت واساسه ميرفت اللى مجبتيش سيرتها ولا فكرتى تعرفى حكيتها وتقولى كلمتين رثاء ليها

تاسعا قولى كلنا مبارك وانا معاكى ومن بكرة اقدم علبى الجنسيه المنوفيه

هو اللى بيعمل جمعية يقول كلنا مبارك لانه منوفى

شوفتى بقه ان ساعات بتايدنا لحدبيكون فى اهداف بعيدة

والله اللى بقوله لنهى لو هيعتبر تحرش يبقى كل الرجاله متهمين بالتحرش والرجاله وحشين اوى

بس الحمد الله فى ستات بيقولوا احنا مزز وميه ميه

ومش بيعتبروها تحرش ومش بتزعلهم

ونساء محترمة اوى خدى بالك

وانا مش بقول ان النساء اللى بيدفعوا عنها مش محترميين ولا اى كلام من كلامك

انا بس شايفهم مهتميين اوى بنهى باسم حقوق المراه وسايبين حقوق المراه اللى بجد

ومعاكى حق فى الكلمة دى يمكن انا مش حاسس بالم التحرش لانى راجل اعذرينى لكل جنس الامه واوجاعه ومشاكله واكيد انتى مش هتحسى باحساسى كرجل فىحالات كتير

وايه البنات اللى بيتعملهم غسيل مخ دول كان زمان

اللى بيتغسل مخها دلوقتى بمزاجها وبتستهبل

نيجى لاخيرا وانا معاكى زعلان من التعليقات فى البوست ده وموضوعات كتيرة طرحتها

بس انا مش عدوانى واولع فى المدونه

انا ارد على اد التعليق واحط ملاحظه عليه

وانتى شايفه بتعب اد ايه والله كل بوست كده وبختارله اغنيه وبحاول اجتهد فيه واتاكد من معلوماته

بس بقه غلط انك تتهمى حد بمحدودية الثقافة دى عدى اوحش من مزه اللى عاوزانى اتحاكم علشانها

والمدونات مليانه بتعليقات اوحش من دى بتكون طويله بس كلها ياحبيبتى ويا قلبى وكلام صحوبية قهوة

ويمكن اللى دخل علق بيكون مستعجل او اى سبب

بس ثقافة الانسان الله اعلم بيها واحنا مهما كنا بنهاجمش حد ونتهمه بالذات انه متكلمش فى شئ من الاحساس ويمكن هو تعليقاته مختصرةكده

وخليتى مولان تزعل
ينفع كده

وانا بتفق معاكى ان التعليقين مش واضحيين بس ده مش يخلينا نقول رائنا فى ثقافتهم
اللىممكنتكون اعلا منا فى مدونهم مثلا

انتى اتكلمتىكتير ومجبتيش سيرة ميرفت

اتمنا ردى يكون مضيقكيش لانك معترضه على اسلوبى فى الكتابة

ومفيش اى اهانه فى كلامك يا ريت كل المعلقيين زيك وفى طريقةمناقشتهم

ومفهوش اهانه لوجهه نظرى لانك هجمتى وجهه نظر انا مش بتفق معاها ومش بايدها

يعنى احنا متفقين فى حاجات كتير

بس يمكن انتى فهمتى البوست غلط وده كويس خلانا نتكلم ونقول راينا بوضوع ونعترض ونتفق


وموضوع ميرفت انا موضحه وممكن كنتى علقتى على كلامى المكتوب وصحته هيعود ليه وتعليقك على كلامى

وبتوع القاهره دول متعبين اوى فى كل حاجه

واهو انا مسبتش البوست بس انتىمخدتيش بالى انى بقول انا لسه هعلق فى روقان بس

لا ليكى دعوى جايه منين طبعا ما الجهه اللى جيه بيها تعرفك صدق مصدرها ولاا كذبه ده اهم شئ المصدر لمعرفة الحقيقه

شوفتى بقه ان اولى بمشروع الابصار مشروح اسمه معرفة النتايج من الحقايق

وانتى بصى للصورة كويس انا ميفرقش معايا ولا فى موضوعى صورتها ولا لأ بس هى صوريتها تصدقى

ولما حد يتاكد من صجة كلامه عن الصورة يقول للتانى اسف وهروح لللى جبت منها الصورة واسلها على لينكه علشان خاطرك بس

ونورتينى يا جميل

ودايمن نورينى
هنا وفى بقية مدواناتى

مفيش زعل صح

سلااااااام

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزتى
مولان

انا روحت عندك ووضحتلك ان كلمةمحددوى الثقافةدى مش بتعتى رغمان تعليقك كان غريب شويه ومبهم بس انا مقدرش اقول عليكى كدهوخدى بالكنفس تعليقك وكلامى اللى اخدته من عند سارة حطيته لانسانه عزيزه على اول تعليق

يعنى كلامكلسارة مش ليه هو انا مش موضح كده ولا مخدتيش بالك

اما بقه اوووف ملهاش معنى محدد ما تقولى رائيك بوضوح وكلام ممكن تكون موافقه اووف زعلانه على ميرفت مثلا

وموضوع الصورة وحياتك انتى وسارة هجبلك اخرها بدل شغلاكم اوى كده مع ان الموضوع مش الصورة وحقيقتها


وانتى قولتى كلام سارة هى لوعريانه ميديش الحق لحد انه يلمسها بس هى بتعرض نفسها لاكبر عدد للى معندهمش الحق ده انهم يعملوا كده ويمدوا ايديهم


والرجاله دول انا مليش دعوى بيهم والغلط بتاع الست اللى تخلى راجل يفكرها كده وتسمحله بكده

ومش هزعل من كلامكالناشف اللى ظلمتينى فيه

انا نقلت كلام سارة وورتهولك مش لازم اكون متفق معاه كله وانا اعترضت عليه فى ردى عليها

يلا انا روحت عندك بقه وارجوا تكون الامور وضحت

وضى القمر اتنور ونور

ومن غير ما اتابع ضى القمر انا محكمش على ثقافتك مهما حصل بينا واختلافنا

هااااااااااااااه وضحت الصورة

ولا لسه

اظن انا وضحتها بما فيه الكفايه

هتزورينى تانى هنا ولا مش ناوية

ان شاء الله تكرر الف مرة

نورتينى يا مولان

اسم ضى القمر احلا

تحياتى

سلام

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزتى
الغاليه
الاخ الكبير
معلش حاسس انك اخت مش اخ

انا مش موافق على ان اننا ندافع عن حقوق المراه سطر ونسيب سطر

ندافع عن حقوق الانسان سطر ونسيب سطر

ندافع عن الحرية سطر ونسيب سطر


انا مدفعتش عن نهى علشان احس انى مقصر مع ميرفت

وانا مش بهاجمنهى

بهاجم اللى اهتموا بالدفاع بكل قوة عنها

وانا عرضت الحالتين وقولت مين اهتم بنهى ومين اهتم بميرفت النتيجة 1000 ل2 تخيلى الفرق

ما انا عاوز اللى اهتموا بنهى وطالبوا بحقها يقفوا مع حق ميرفت مش ناس بتوع حق

وانا بعمل غلط انتى بتقرى الطالع ولا ايه

وانا بغلط انتى بتقرى المندل وشغل التلات ورقات كده

وانا متحرش كمان لبستينى تهمه

وهو انا قولت اللى اتحرش بيها عندهحق يا كدابة جبيلى الجملةدى وليكى 10جنيه

ولو اختك اتعمل فيها الى اتعمل فى ميرفت كنتى هتحسى بحجم موضوع نهى كويس

وتعمل ايه ومتعملش ايه هى نهى عملت حاجه وحشه يعنى

انا معرفش بصراحه نورينى

انا مقبلش ولا حد يتحرش باختى ولا حتى بهلارى كلينتون

بس يوم ما هدافع هدافع على الكل والاهم فالمهم

وانا حاطط صورة ممنوعه ليها دى فى منتدى بيدافع عنها بيقول كلنا نهى

ولواختى ولا حبيبتى لبسوا كده واتصوروا كده وفيه موضوع بيتناولهم يبقا اللى بيتكلمعنهميحطاى صورة بدل بتعتهم

ومعاكى حق فى دى فى واحده عاقله تحب شخصية معدومة زى

ربنا يكرمنى بقه ويرزقنى ويكون معايا قرشين حلويين مش معدوم وكمان تصدقى فيه

وزى القمر كمان ربنا يحميها

اتكلم فى ايه مش فاهمك

ما انا لو مش هتكلمالا لما اصلحنفسى يبقا هسكت خالص وكلنا نسكت انا بتكلمبراى وغيره برائيه والحقيقه تبان وتتضح

ومعلش انا بتكلم على المدونيين واهاجمهم

احسن ما انفاقهم او اعمل التدويين صحبة ولمة ويا حبيبتى ويا حبيبى ويا قطتى

وحياتك راجل لحد دلوقتى والشكوى للراجل والست برضوا

على العموم لما اشوف حاجه غلط اعمل ايه قولى

ما انا اتكلمت عن ميرفت اهو بس بقه قولت لللى نسينها وبينسوا اللى زيها بطلوا تقولوا حقوق المراه والانسان

ولو الفنجان هواللى قال عنى كلامك يبقا صادق


كويس انك عرفه ميرفت

بس غيرك الاف عارفين نهى ومسمعوش عن ميرفت

شوفتى بقه ميرفت حصلها ابه ونهى ايه

مين اولى بالدفاع والزعل والاحتجاج

كويس كلامك اليوم معقول

ومقبول

ونقول

تحياتى

وكمان

سلام

funckydoctor يقول...

على فكرة انت حاد بطريقة مش مظبوطة فى الكتابة
أنا كنت هكتل برضه عن نفس الفكرة بس مش بالطريقة ده لازم تبقى أهدى شوية
أما القطة فيا ريت تقرا تعليقاتى عندها
ومش لازم أكوت أشتم علشان أقول اللى أنا عايزه حضرتك
وتحياتى

Zika يقول...

اول زياره لمدونتك
بس بصراحه انا مش هرد عليك برد
لكن ايه رايك تقرا الاول اخر بوست عندي وهو عن نهي رشدي وبعدين نتكلم ؟!
اه وبالمناسبه عايز اعلق علي نقطه وحيده قبل ما انسي
بالنسبه لميرفت
ميرفت خدت ضجتها في وقتها لانه حوار قديم وبقالوا فتره وخد حقه اعلاميا وقتها لكن ضجة قضية نهي رشدي كانت في انها بنت جدعه وخدت حقها
اختلف معاك في كل كلمه كتبتها في البوست ده
وفتعليقك علي صورة نهي رشدي
تحياتي ليك
سلام
ممدوح زيكا

غير معرف يقول...

شوف يا اخ انت لما تتكلم معايا بأدب ابقى ارد عليك انك عندك احساس اني بنت ابقى قابلني يا عم الكتكوت اذا احساسك الخايب ده طلع صح مش بقولك عيان و لازم تكشف بسرعة احسن الحالة بقت سلطة اوي عندك انت ساعات بتتخيل حاجات و تعيش مع نفسك فيها و تيجي تعمل فيها ابو الاحاسيس
اذا بقى دمك محروق اوي اني قلت لك تسترجل و حاسس انك مش قادر تعمل اللي الرجالة بيعملوه و ده خلاك تقول عليا اخت مش اخ دي بقى حاجه تانية يا ابو الرجالة كلها
لما تبقى تكتب تعليقك الطويل اللي برضو قعدت تلف و تدور فيه كالعادة يعني و تكلمني بادب اللي واضح انك ماتعرفش حاجه عنه ابقى ارد عليك
غير كده هاسيبك تلف حوالين نفسك مش هاسال فيك و برضو هاقول كل اللي انا عاوزه

احساس لسه حى يقول...

عزيزى
funckydoctor
هى مش طريقه حادة هى واضحه وقاطعه ومباشرة

لانى محبش اكون لين فى اى موضوع عام ومشكلة عامة

وانا حاد مع مين قولى

انا بتكلم عن المدونيين اللى اهتموا بنهى ونسوا ميرفت واللى زيها

هخش اشوف موضوعك واتمنا يكون فيه نفس المعنى بطريقه اهدى المهم الناس تفهم وتحاول تكون اجابيه مع كل القضايا مش قضايا اه وقضايا لأ

اما قطة بقه اكيد بشوف تعليقات بتعترض على كلامها بس اعتراض لين اقل من اعتراض العرب

تشجب وتستنكر وتدين

فى حاجات لازم لما تعارضها فيها تكون حاد جدا لما تتكلم عن الين ولا تهاجم عالم ولا شيخ

وكفايه انمها بتصف النقاب بكيس الزباله

حتى لو رافض النقاب حضرتك ده هجوم على الحرية

وقليت ادب ومينفعغش

ومش لازم تشتم علشان تهاجمها بحدة وبشكل قاطع

انت قولت تشتم

مقولتش

كفايه مثل انها بتعترض على الحجاب ومحجبات مدونات بيخشوا عندها بيقولولها يا حبيبتى

للدرجه دى حجابها والهجوم عليه شئ هين

نورتنى يا افندم

سلام

احساس لسه حى يقول...

عزيزى
زيكا

انا روحت قريت البوسشت وعلقت عليه

ومستنيك تيجى تعلق وترد ببقية النقط


وردك على موضوع ميرفت غريب

ميرفت خدت ضجتها عندك مثلا ولا عند الالى كتبوا عن نهى

دى محدش سمع عنها يا راجل واى حد هيجى يعلق هنا مش هييعرفها وهيتكلم عن نهى

دى سارة نجاتى كتبت تعليق ببوست وكله عن نهى

ومجبتش سيرة ميرفت

مع ان البوست عنها مش عن نهى فى الاساس وبيطالب بحق ليها زى ما نهى اخدت حقها تالت ومتلت

واختلف برحتك على كل كلمة

بس اعرف اختلفت ليه وفى ايه

بالذات انك قولت كل كلمة

وتعليقى على نهى اى فيهم ما انا قولت عليها كلام كتير

نورتنى يا ممدوح

سلاااام

احساس لسه حى يقول...

الاخ الكبير

ايه بس قليت الادب مع حضرتك فى كلامى

زعلت انى قولت انى عندى احساس انك بنت

طيب يا ريت انت تطول

ده البنات دول شئ جميل الا بعضهم زبالة شوية


وطلع صح غلط عادى

بس ده مش احساسى لوحدى فى خبراء قالولى دى بنت

خبراء ونساء كمان يعنى اعلم بيهن

اه تصدقى الخيال عندى واسع وبيقولى انك بنت وكمان منين واسمك ايه ساعات

خيالى اوى مش حلوا انى خيالى

لا مزعلتش انك قولت انى استرجل ما البلد كلها عاوزه تسترجل جت على انا يا جميل

على العموم لو يسعدك انى يتحرق دمى احرقهولك يا افندم

وانا معرفش اللف والدوران

ده عيبى تصدقى

تصدق معلش الاحساس غلبنى

نورتنى

سلاااام

غير معرف يقول...

طب ابقى سلملي على الخبراء بتوعك و خليهم ينفعوك يا بتاع الخبراء يا ابو الاحاسيس انت دول شكلهم زيك بالظبط عشان كده بتتلموا على بعض و تصدقوا كلام بعض و اهو كله كلام فارغ و عبيط هم مش صحابك يبقى اكيد زيك يا حلو و اديك شايف انت بتقول ايه اهو كلام اهبل و انا اقعد اقراه و اضحك ان في حد في الزمن ده و بالتخلف و العبط ده و كمان بقى عندك خبراء بلا نيلة يا عم خلي الخبراء دول و النبي يقولك على اللي بتكتبه و لا هم شايفين ان كلامك حلو اوي و جميل و موزون كده و طبعا شايفين انك صح و انك اما تجري تعيط زي الحريم و تقول حوشوا يا جماعه الحقوا ده في ناس مش بتتكلم عن ميرفت و انا زعلان خالص خالص منهم روحوا اضربوهم و زعقوا لهم اهيء اهيء اهيء

ها ها ها ها ها ها برضه لسه ماقولتش يا عم انت هو انت مش هاتسترجل بقى و تكتب موضوع من غير ما تعيط زي الحريم و تشتكي غيرك و البلد اللي بتقول عليها عايزه تسترجل ده عشان انت و اللي زيك ملينها انما اما تغوروا في ستين داهية اكيد البلد هاتنضف و حلوة منك يا عم انك عارف انك لازم تسترجل و مش بتزعل من اللي يقولك استرجل احسن الحكاية بقت وحشة اوي و مافيش ريحة الرجولة خالص

dina يقول...

انا ازاى مسمعتش عن موضوع الست الحامل دى؟؟؟
عاوزة اقولك على حاجة...احساسك و انفعالك واصل طبعا و سواء اتفقنا او اختلفنا مع نهى رشدى كشكل او كمظهر لازم كلنا نتفق انها عملت حاجة مش كل بنت تقدر تعملها مع ان بنات كتير اوى بتتبهدل اخر بهدلة و مفيهمش واحدة فكرت تجيب حقها ولا حاجة...و مش كل اللى بيقول كلنا نهى رشدى قصده انها حلوة و بتاع...معاك طبعا ان فى ناس بتدخل مع الزحمة كدا و خلاص انما لازم بصراحة كلنا نرفعلها القبعة

الست اللى راحت ضحية ظلم و جبروت و افترا ناس مش فاكرة قسم اقسمته انها تحمى بلدها ولا ناسها...ضحية ناس مبقوس ناس ولا بنى ادمين ولا يعرفوا حاجة عن الانسانية...ضحية فساد من غير حدود
منقدرش نقول غير ربنا يرحمها و يسكنها فسيح جناته و بجد حسبى الله و نعم الوكيل
مش عارفة حنخلص امتى بقىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

احساس لسه حى يقول...

الاخ الكبير
هو كل ما تتعدلى شويه ترجعى تغلطى

يووووووه تتعدل ما تزعلس

الخبراء دول اجمعوا على انك مؤنث مش مذكر

انا مالى بقه تشتمينى ليه تشتمنى ليه

وهما مش لازم يكونوا بيتفقوا معايا علشان يعرفوا ويحسوا بجنسك

وانت تضحك من كلامى لانك مفهمتهوش غيرك بيفهموا كويس وبيخش يقراه يعلق ميعلقش مش مشكلة

اعيط بقه ابكى اروح للناس اقول للناس اهزق الناس انت مالك يا اخى


اوك البلد هتضف من غيرى وبيك هتكون فل

طيب يا قمر ارجعليها ونوريها بقه

ومش لازم تلاقى عندى ريحة الرجولة هتلاقى فى مصر رجالة كتير

بباى

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
dina
عغلشان ميفتكيش اى اخبار عن البلد

خشى مصراوى دايمن كل كام يوم على الاقل

لانه موقع محايد وفيه كل انواع الاخبار من اول الهشك بشك لحد فضايح الشرطة الى حوادث الفنانيين الى الكورة والحزب الوطنى

وانا مش بتفق ولا بختلف مع نهى فى شئ

هى انسانه اخدت حقها وده كويس

ندور على غيرها بقه اللى مخدش حقه

واه كويس انك فاهمه ان فى ناس بتدخل الزحمة وبتحبها


اما ميرفت ربنا يصبر اهلها ويجبلهم حقها

اللى طبعا اكبر من حق نهى بكتير

والفساد فى مصر بقه بحر ملهوش اخر

وربنا يديكى بدعوتك حسنات

وحسبى الله ونعم الوكيل

هنخلص امتى

هانت يا افندم

بس قولى يا رب

نورتينى


سلاااااااااام

غير معرف يقول...

يا عم ما انا قلت لك خلي خبراء خيالك دول ينفعوك و انت عمال تبعد عن سؤالي و تتكلم في حاجات تانية عشان تغطي جهلك اللي باين اوي فين دفاعك عن ميرفت يا ابو دم محروق مش بقولك انك بس بتغلوش على الكلام عشان مش عارف تقول ايه بتعيد في اني مؤنث و كلام فارغ زيك و انا بقولك في المشمش فين موضوعك عن ميرفت و لا انت شايف اللي غيرك بيعملو و بس زي ما قلت لي انك مابتزعلش اما حد يقولك تسترجل عشان البلد كلها عايزه تسترجل مالك انت و مال البلد يعني لسه برضو عايز حد تاني غيرك معاك في الشتيمة و لما تكلمني عدل ابقى ارد عليك عدل انما بقى عايش في خيالاتك اشبع بيها

احساس لسه حى يقول...

الاخ الكبير

علشان اريح قلبك اجوبلك على سؤالك اللى اجابته عندك بس العتب على النظر

انا بهاجم مش المدونيين اللى مكتبوش عن ميرفت

انا بهاجم اللى كتبوا عن نهى رشدى ونسوا ميرفت وغير ميرفت من النساء المظلومات

فهمتى ولا لسه نقول لسه

لانك هتقولى انت مكتبتش ليه عن ميرفت مع ان البوست ده عنها بس هقولك انا مكتبتش ليه عن ميرفت ولا غيرها

لانى مش بدافع عن غيرها يعنى يوم ما هكتب عن نهى هكتب عن ميرفت ما انا يا ادافع عن الكل ي اسيب الكل

مش اختار على مزاجى

مش اقول الحرية لابراهيم عيسى

واتغاضى عن الاف المعتقلين والمساجين السياسين

يا حبيبتى يا اخ ولا يا اخت انتى

انا اصل يا ادافع عن الحق كامل مع كل الناس

يا اكتم

على الاقل اوازن فى دفاعى عن حد

على العموم ارتحت

ايه تانى

مال البلد ممالهاش زى الفل

اوعى تغلطى فى حد الا فيه

واتكلم عدل ازاى

انا لحد دلوقتى مشتمتش ولال قليت ادبى مع حضرتك

يلا نورتنى

سلام

غير معرف يقول...

يا ابني افهمني ارجوك اللي اقصده انك تتكلم عن ميرفت في موضوع لوحده يعني تتكلم عن اللي حصل مش تجيب سيرة غيرك و بس من اللي اتكلموا عن نهى و سابوا ميرفت حلوة الجملة الاخيرة بلاها نهى و اتكلم عن ميرفت و بعدين ايوا في ستات تانية مظلومين جدا طيب انت قريت عن الست اللي ماتت بالسكتة القلبية بسبب ظابط اهي دي تستحق ان يكون في كلام عليها انما نشوف غيرنا بيعمل ايه و نقول الحقو يا ناس بلاش منها الاسطوانة دي و اعمل انت الصح هو انا مش نصحكتك قبل كده عن موضوع انك تشوف الخط و ترتبه يعني عادي انا بقى عمال اسالك المرة دي عشان انصحك بالصح انت بقى واخد الحكاية قفش ليه مش فاهم و اما بقولك تتكلم عدل معايا عشان انت عمال تقول اني بنت المفروض انك تتعدل في الكلام و تكلمني زي ما بكلمك انما بقى تتخيل حاجات و تمشي عليها و عايزني كمان اسكت لا طبعا انسى لازم اقولك اتكلم عدل عشان نعرف نتفاهم مش تدخل في شمال و المفروض اني اقولك شاطر تحترمني هحترمك هتهبل في الكلام هارد عليك بنفس طريقتك فهمت و للا لسه

احساس لسه حى يقول...

الاخ الكبير

انت اللى افهمنى

ما انا مش بجيب سيرة ميرفت ولا نهى

انا بتكلم عن المدونيين بالذات الستات منهم

لما اقول كلنا نهى رشدى قوليلى اتكلم عن بقيت المظلومات

معلش قولى الاحساس بيغلبنى فى الكتابه

يا بنى انا قريت عن الست اللى ماتت بالسكته وقريت عن بتاع اسوان وبقرا كل يوم مصيبه علشان كده مش بتكلم عنها لانى لو هتكلم مش هخلص

بس لو اتكلمت مش هعدى حد من مظلومين من الشرطه

شوفى تانى بقولك انا بتكلم عن المدونين

هو ممنوع حد ينقد المدونيين غلط يعنى ولا حرام

انا واخد الحكاية افش علشان بتشتمى وبتغلط فى كلامك مش بتنتقد كلامى بس

وموضوع انى فاكر انك بنت خلاص متزعلش انا بقولك على اللى حسه مش بحلفلك انك بنت وناس قولوا انك بنت

معلش مش هقول كده تانى حرمت


وعلى العموم نبتدى صفحه جديده ونرمى اللى فات


ونعمل معاهدة عدم تعدى على الاخر باى الفاظ

زانقدنى زى ما تحب بس بلاش شتيمة وتقول هبل وعبط وغباء واى كلام من كده

واول حاجه اقولهالك
كل سنة وانت طيب وعيد سعيد

خد بالك انت اول مدون اعيد عليه

مع انك مش مدون انت زائر لان ملكش مدونة

والاختلاف فى الرأى بدل فى مصلحة عقولنا

مش بيزعل

بس كل انسان ليه فكره والمدونة دى عملها علشان اللى مش عجبنى اكتبه

سواء مدون او غير

تحياتى

سلام

غير معرف يقول...

كل عيد و انت طيب يا احساس يا طيب كويس كده

شوف اللي بيحصل في البلد حاجات كتيرة اوي و يمكن عشان كتيرة ماتعرفش تتكلم عن ايه و لا ايه او انها بقت شي عادي يعني حاجات تسد النفس عن اي كتابة بس هانعمل ايه مافيش في ايدنا غير اننا نكتب و نتكلم و نتناقش اصل لو في حاجه اكبر كنا عملنها لكن اضعف الايمان احسن من عدمه و صدقني اللي بيركبو موجة نهى مرة و مرة تانية يكتبو عن بنت ليلى غفران و مرة تالتة عن موضوع تالت دول بيكتبوا على حسب الموضة يعني يشوفو ايه الخبر الكبير النهارده و يلزقو فيه و يكتبو عنه يعني بيكتبو عشان يتقال عنهم انهم فاهمين ووعين للي بيحصل و شوية و هاتلاقيهم سكتو و رجعو جهلة تاني يعني فكك من الناس دي و اعمل مواضعيك بعيدة عنهم طبعا من وقت للتاني اعترض بس ماتديش اهمية لناس ماتستحقش اصلا

غير معرف يقول...

بص يا معلم
ميرفت ماتعرفتش كاسم
او بشخصيتها
هي اتعرفت بقضيتها ( البنت اللي اتصورت وفي ظابط بيضربها )
ودور في منال وعلاء ومعظم المدونات والمواضيع السياسيه هتلاقي مكتوب عن القضيه بتاعتها
لكن موضوع نهي رشدي مش سياسي
والمدونين اغلبهم مش سياسيين ومش بيكتبوا مواضيع سياسيه
يارب تكون النقطه اللي بتكلم فيها وصلتلك
تحياتي
ممدوح زيكا مدونة المخرج
معلش مدونتك غريبه مش عارف اسجل فيها بالاكونت بتاع بلوجر

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزى
الاخ الكبير

وانت طيب يا كبير وعيد سعيد
وانا طيب اووووى صدقنى

ومعاك حق اللى بيحصل فى البلد بلاوى كتير وتلاقى نفسك مش عارف تتكلم عن ايه ولا ايه ولا ايه

اه الواحد بيكتب علشان ينفس عن نفسه شويه لان مفيش فى ايديه اى شئ وزى ما بتقول اضعف الايمان

وانت كده فهمتنى وفهمت انا بهاجم ايه

انا مش بهاجم نهى ولا بتكلم عن ميرفت بس

انا بتكلم على المدونيين ونقول بعض المدونيين بلاش نعمم
وبقولهم انتم مش بتكتبوا على نهى لانكم راكبيين الموجه مش صحاب قضية ودفاع عن حق المراه ولا الانسان

لانكم لو صحاب قضية ودفاع عن حقوق الانسان كان شدتكم اكتر قضية ميرفت وكنت اتكلمتم عنها زى ما اتكلمتم عن نهى لاكن تلاقى الواحد كتب موضوع واتنين عن نهى ولا عبر ميرفت بكلمة حتى
ماشى على الموضه بقه وحديث الساعة

ويمكن تقولى انت مالك وخليك فى حالك واكتب انت وملكش دعوى بحد

لاكن انا فكرى ان التدويين لازم ينضف شويه وعلشان يبقى ليه معنى لازم نكون واضحيين فى ارائنا ونبطل نفاق وتعليقات لتبادل الزيارات بس

وانا بنقد ده لانى شايفه موضوع مهم فى عالم التدويين

ممكن غيرى يشوفه ملهوش لازمه وده حقه

بس حقى بدل شايفه مهم ابقى اتكلم فيه

وكفايه انى مش بجامل حد ولا بنافق اى حد وخسرت ناس كتير ومعلقيين كتير بسبب كده

ومهما خسرت الصراحة والحقيقه اللى جوايا نحيت اى حد مش هكتمها

وانا بكتب مواضيع فى مدوناتى التانيه عن نفسى وعن حاجات تانى

ودى مخليها لاى شئ مش عجبنى وبعترض عليه

والناس اللى متستحقش دى هما واللى بيعلقوا عندهم بحب اقولهم راى فيهم بصراحه

ومنهم ناس بتعرف الحقيقه مع الوقت

بس كفاية انى كنت قالييهالهم قبلها بكتير

شكرا على كلامك

واسف لو مره غلطت فيك

عيد سعيد

سلاااااااااام

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزى
زيكى

كل سنة وانت طيب وعيد سعيد

اوك يعنى تقصد ان فى مدونات كتبت عن ميرفت وان المدونيين اللى كتبوا عنها مدونيين ملهمش فى السياسة

بس انا شايف ان المدونيين اللى كتنبوا عنها بيكتبوا فى كل المواضيع

وزى ما قال الاخ الكبير

هما بيشوفوا الكلام على ايه وبيكتبوا عنه مع الموجه يعنى

وانا قولت راى بس يمكن الناس اللى بتركب الموجه تعرف ان فى حد بياخد باله ويدققوا فى ركوب الموجه بعد كده

شكرا على زيكا على اهتمامك

وانت بقه بتركب الموجه ولا بتكتب فى كل حاجه

نورتنى

سلام